پرسش های متداول

آیا در صورت داشتن چند شماره حساب می توان همه آنها را در سامانه اینترنت بانک تعریف کرد؟

در سامانه اینترنت بانک تمام سپرده های مشتری به تفکیک عناوین(جاری/قرض الحسنه/اندوخته) قابل رویت و انتخاب می باشند و امکان افزودن سپرده به صورت دستی وجود ندارد.

اگر رمز ورود به سامانه اینترنت بانک را فراموش کردیم چه باید کنیم؟

مشتری با مراجعه به هر یک از شعب بانک، ارائه کارت ملی و تکمیل فرم مربوطه قادر به دریافت نام کاربری و رمز ورود جدید در همان زمان مراجعه خواهد بود.

در زمان ورود به سامانه اینترنت بانک بلیط امنیتی به گوشی ارسال نمی شود؟

بلیط امنیتی از طریق ارسال کننده پیامک بانکی به شماره 50004940 ارسال می گردد و اگر مشتری در زمان کسر هزینه پیامک بانک از پرداخت انصراف داده باشد سرویس غیرفعال شده و دیگر پیامک های بانک از جمله بلیط امنیتی ارسال نمی شود و خدمت مذکور با مراجعه مشتری به هر یک از شعب بانک، ارائه کارت ملی و تکمیل فرم مربوطه در همان زمان فعال می شود.

اگر کارت مشتری مفقود شده باشد آیا می توان از طریق اینترنت بانک کارت را مسدود کرد؟

بله، از منوی مدیریت کارت/زیرمنوی کارت/ گزینه عملیات مرتبط با شماره کارت مورد نظر را کلیک کرده و گزینه انسداد را انتخاب و تایید می نمایید.

آیا امکان پرداخت قبض و خرید شارژ با کارت شتابی در سامانه اینترنت بانک وجود دارد؟

بله، پرداخت قبوض و خرید شارژ با کارت شتابی و پست بانکی در سامانه اینترنت بانک امکان‌پذیراست.

آیا می توان جهت دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک بدون مراجعه به شعبه از سامانه اینترنت بانک استفاده کرد؟

بله از منوی خانه و یا منوی مدیریت کارت/ زیر منوی فعالسازی رمز یکبار مصرف کارت/ شماره کارت مورد نظر را انتخاب نموده و آن را فعال می نماییم.

برای فعالسازی رمز دوم پویا از طریق پیامک به اینترنت بانک مراجعه نمودم لیکن در بخش فعالسازی رمز یکبار مصرف کارت خود را مشاهده نمی نمایم علت چیست

در صورتیکه کارت مسدود شده باشد و یا تازه صادر شده و فاقد رمز دوم ثابت باشد شماره کارت در این بخش نمایش داده نمی شود و مشتری می بایست برای رفع مسدودی کارت به شعبه مراجعه نموده و برای کارت تازه صادر شده نیز از دستگاههای خودپرداز پست بانک رمز دوم ثابت دریافت نماید.

سقف تراکنش انتقال وجه بین بانکی پایا و ساتنا روزانه چقدر است ؟

سقف عملیات انتقال وجه بین بانکی پایا برای مشتریان حقیقی و حقوقی روزانه به مبلغ 500.000.000 ریال می باشد و سقف روزانه عملیات انتقال وجه بین بانکی ساتنا با توجه به درخواست مشتری VIP در دو سقف 500.000.000 ریال و 1.000.000.000 ریال تعریف می شود لیکن نهایتاً مجموع سقف انتقال وجه حواله درون بانکی و بین بانکی براساس بخشنامه بانک مرکزی ج.ا.ا روزانه به مبلغ 1.000.000.000 ریال می باشد.

در زمان انجام عملیات انتقال وجه بین بانکی پایا با خطای "با بخش پشتیبانی تماس بگیرید" مواجه می شوم علت چیست؟

اگر اطلاعات مرتبط با مشتری اعم از سریال شناسنامه، کدپستی، شماره تلفن و... بطور صحیح و کامل در سیستم بانکی تعریف نشود استعلام کدشهاب مشتری با مشکل مواجه می شود و در نتیجه در زمان انجام عملیات انتقال وجه بین بانکی پایا عملیات انجام نشده و خطای مذکور نمایش داده می شود در این صورت مشتری می بایست به شعبه مراجعه نموده و ویرایش اطلاعات خود و استعلام مجدد کدشهاب را درخواست نماید.

مشتری صاحب چند شماره مشتری( CIF) می باشد چگونه می تواند با یک نام کاربری و رمز اینترنت بانک به همه حسابهای خود دسترسی داشته باشد؟

مشتریان صاحب یک "شماره مشتری" قادر به رویت تمام حسابهای خود در سامانه اینترنت بانک خواهند بود لیکن مشتریانی که دارای چند "شماره مشتری" باشند با مراجعه به شعبه و طی عملیات یکسان سازی شماره مشتری، با واگذاری حسابهای دیگر خود به شماره مشتری درخواستی (مرجع) قادر به مشاهده تمام حسابهای خود در سامانه اینترنت بانک خواهند بود.

نحوه تخصیص رمز دوم به کارت چگونه است؟

دارنده کارت باید به یکی از خودپردازهای پست بانک مراجعه و با انتخاب منوی عملیات رمز و سپس گزینه تخصیص رمز دوم یک عدد بیشتر از 5 رقم انتخاب نماید.

چنانچه هنگام برداشت وجه از طریق دستگاه خودپرداز وجه از حساب کسر و پول به مشتری پرداخت نشود چه اقدامی برای دریافت وجه لازم است؟

معمولاً وجه مزبور ظرف مدت 72 ساعت به حساب برگشت داده‌می‌شود در غیر اینصورت با مراجعه به هر یک از شعبات پست بانک ضمن پر کردن فرم و انجام مکاتبات لازم با مراکز ذیربط وجه مربوطه به حساب واریز خواهد گردید.

مسدود کردن کارت پست بانک به چه صورت انجام می پذیرد ؟

برای این منظور راه های گوناگونی به شرح ذیل وجود دارد :

  •  مسدود کردن کارت از طریق خودپردازهای پست بانک از طریق منوی ثبت
  •  مسدود کردن کارت از طریق سامانه بانکداری مجازی (اینترنت بانک)
  •  مسدود کردن کارت از طریق تماس با میز خدمت 84284
  •  مراجعه به نزدیکترین شعبه پست بانک

سقف برداشت وجه بر روی خودپرداز پست بانک چقدر است ؟

برداشت وجه با کارت پست بانک از خودپرداز پست بانک روزانه 4/000/000 ریال می باشد که بصورت دوبار به مبلغ 2/000/000 ریال می توان انجام داد .

سقف انتقال وجه از دستگاه خودپرداز به چه میزان است ؟

سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت بین بانکی از طریق خودپردازها، روزانه 30.000.000 ریال برای هر کارت

آیا از طریق دستگاه خودپرداز میتوان شارژ تلفن همراه دریافت نمود ؟

بله

 

اگر دستگاه خودپرداز به هنگام خرید شارژ همراه اول رسید ندهد ولی مبلغ از حساب کسر شود چه باید کرد؟

برای این منظور میتوان با شماره 84284 تماس حاصل نمود و یا با مراجعه به شعبه فرم مغایرت را تکمیل نمود.

امکان خرید شارژ چه اپراتورهایی از طریق درگاههای پست بانک وجود دارد؟

امکان خرید شارژ اپراتورهای ایرانسل و همراه اول و رایتل وجود دارد. اپراتورهای ایرانسل و همراه اول دارای دو نوع شارژ مستقیم و کارت شارژ هستند. در شارژ مستقیم مشتری فقط کافی است شماره موبایل، مبلغ شارژ و اپراتور را انتخاب نماید در صورتی که تراکنش مالی با موفقیت انجام شود، سیم کارت بصورت مستقیم از طرف اپراتور شارژ می شود. در کارت شارژ، پس از انتخاب مبلغ و اپراتور در صورتی که تراکنش مالی با موفقیت انجام شود، سریال و کد شارژ برای مشتری نمایش داده خواهد شد.

اگر به هنگام خرید کارت شارژ، مبلغ از حساب مشتری کسر شود اما مشتری سریال شارژ را دریافت نکند، تکلیف چیست؟

مشتری باید با شماره تلفن 84284 تماس حاصل نماید، در صورتی که تراکنش مالی بدرستی انجام شده باشد و کد شارژ به مشتری اختصاص داده شده باشد کارشناس بانک شماره سریال و کد شارژ را به مشتری اعلام خواهد کرد، در غیر این صورت چنانچه مبلغ از حساب مشتری کسر شده ولی کد شارژ موجود نباشد، مشتری بایستی در یکی از شعب پست بانک فرم مغایرت را تکمیل نماید.

اگر به هنگام خرید شارژ مستقیم مبلغ از حساب مشتری کسر شود ولی سیم کارت مشتری شارژ نشود، چه باید کرد؟

اگر مغایرت حاصل طی 72 ساعت اصلاح نشود، مشتری بایستی در یکی از شعب پست بانک فرم مغایرت را تکمیل نماید.

اگر کد شارژ دریافتی از دستگاه خودپرداز به دلایلی ناخوانا باشد، چه باید کرد؟

مشتری باید با شماره تلفن 84284 تماس حاصل نماید، کارشناس بانک شماره سریال و کد شارژ را به مشتری اعلام خواهد کرد.

در صورتی که مشتری پس از وارد کردن کد شارژ با پیغام تکراری بودن آن کد شارژ مواجه شود، باید چه کند؟

مشتری باید با اپراتور مربوطه تماس حاصل نماید.

آیا برای افراد زیر 18 سال امکان صدور کارت بانکی وجود دارد؟

سپرده بنام فرد زیر 18 سال افتتاح میشود ولی کارت بنام سرپرست (قیم ) صادر گردیده و حق برداشت حضوری در شعبه دراختیار سرپرست میباشد .

آیا امکان صدور کارت المثنی با شماره کارت قبلی وجود دارد؟

بله - درصورتیکه کارت بانکی مشتری مخدوش گردیده و قابل استفاده نباشد ، میتواند لاشه کارت قبلی را تسلیم بانک نموده و کارت جدید را با شماره کارت قبلی دریافت نماید. ولی درصورتیکه کارت مفقود شده باشد به منظور رعایت ملاحظات امنیتی و پیشگیری از خطرات احتمالی صدور کارت جدید با همان شماره کارت قبلی صورت نمی پذیرد.

نحوه دریافت دستگاه کارتخوان (pos)؟

مشتریان می توانند با در دست داشتن مدارک هویتی و شغلی به یکی از شعب بانک مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

پایانه فروش (pos) چه خدماتی ارائه می دهد ؟

1-خرید

2- پرداخت قبوض

3- خرید شارژ تلفن همراه

4- مشاهده موجودی کارت بانکی

انواع خدمات قابل ارائه توسط دستگاه pin pad در شعب بانک ؟

1) مانده گیری

2) برداشت نقدی شتابی

3)پرداخت قبوض

4) انتقال وجه شتابی

5) خرید شارژ تلفن همراه

حداکثر مبلغ انتقال از روی دستگاه pin pad چقدر می باشد؟

حداکثر سقف انتقال بر روی دستگاه pin pad مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال می باشد.

جهت رفع مغایرت دستگاه کارتخوان چطور باید اقدام نمائیم ؟

در صورت عدم برگشت مبلغ مغایرت پس از 72 ساعت کاری، به همراه کارت ملی و صورت حساب سپرده از روز ایجاد مغایرت تا تاریخ درخواست به یکی از شعب بانک مراجعه نمایید

نحوه دریافت اپ برای نسخه های اندروید و ios به چه صورت است؟

برای استفاده از اپ به صورت رایگان می توانید نسخه رسمی را از سایت پست بانک به آدرس www.postbank.ir دریافت کنید از آن پس به روز رسانی به صورت خودکار بر روی گوشی کاربر انجام می شود.

شایان ذکر است در حال حاضر نسخه اندروید اپ به طور کامل و رایگان در دسترس عموم است و نسخه ios در حال توسعه و تکمیل بوده و به زودی قابل دریافت خواهد بود.

تفاوت اپ موبایلی با برنامه "همراه بانک" چیست؟

رنامه "همراه بانک" مختص مشتریان بانک (اشخاصی که در پست بانک حساب دارند) است و به این دلیل امکان استفاده از خدمات بانکی گسترده تری در آن فراهم آمده است.

با توجه به نیاز عموم مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی پرداخت با کارت سایر بانک ها و استفاده از خدماتی چون خرید انواع بیمه نامه، خرید بلیط های هواپیما، قطار و اتوبوس و .... اپ موبایلی در اختیار همگان اعم از مشتری یا غیر مشتری بانک قرار گرفت .

  • خدمات پرداخت قابل ارائه در اپ به شرح ذیل است:
  • پرداخت قبض کلیه سازمان ها
  •  انتقال وجه کارتی از کارت بانک های طرف قرارداد به تمامی کارت های عضو شتاب
  •  خرید شارژ مستقیم و رمز شارژ موبایل
  •  پرداخت قسط تسهیلات پست بانک
  • دریافت کد شبا
  •  کمک به انجمن های نیکوکاری
  •  خدماتی مانند خرید انواع بیمه نامه، خرید بلیط های هواپیما، قطار و اتوبوس و ....

امکان پرداخت قسط تسهیلات پست بانک با کارت سایر بانک ها وجود دارد؟

امکان پرداخت قسط تسهیلات پست بانک در اپ موبایلی فراهم است ولی از آنجایی که در حال حاضر روند پرداخت قسط با کارت های شتابی از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا در حال توسعه و تدوین است لذا این امکان هم اکنون با کارت های پست بانکی انجام می شود.

در صورت مفقودی گوشی، آیا شخص دیگری می تواند از این اپ استفاده کند؟

از آنجاییکه اطلاعات کارت کاربر در اپ ذخیره نمی شود لذا تنها دارنده کارت با استفاده از رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضا امکان انجام تراکنش خواهد داشت.